با ما در تماس باشید!

۰۹۳۹۱۰۰۵۴۸۴ - ۰۹۱۹۹۱۹۱۸۲۲ - ۰۹۰۲۶۸۰۳۲۳۲ - ۰۹۱۹۹۱۹۱۸۲۳

جفت گیری گربه

صفحه اصلی » جفت گیری گربه

جفت گیری گربه فرآیندی است که نیاز است درباره آن اطلاعت کافی را داشته باشید. اگر شما سرپرست گربه خانگی هستید باید بدانید که گربه ها هم درست مثل انسان ها جفت گیری انجام می‌دهند. فصل بهار و تابستان زمان اصلی برای این کار است. به این دوره دوره فحلی نیز می‌گویند. شما باید به عنوان سرپرست گربه ها یک سری نکات را بدانید و شرایطی را فراهم کنید. ما در هایپر میو به بررسی دقیق این نکات می‌پردازیم و شما را به طور کامل راهنمایی می‌کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

جفت گیری گربه سفید و مشکی

دوره جفت گیری گربه چیست؟

این دوره که به فحل گربه نیز معروف است، زمان جفت گیری و باردار شدن آنها است. در گربه های ماده این دوره از 6 ماهگی تا 10 ماهگی و در گربه های نر، این دوره از 11 ماهگی آنها آغاز می‌شود. البته شما باید این را هم در نظر داشته باشید که این دوره می‌تواند بسته به نژاد، وزن و میزان سلامتی آنها تفاوت داشته باشد. گربه ها توانایی چندین بار فحل شدن در سال را دارند و تقریبا این دوره ها بین 7 تا 10 روز طول می‌کشد. اگر گربه در این دوره جفت گیری نکند، بعد از 1 یا 2 هفته دوباره فحل می‌شود. این اتفاق فقظ در فصل جفت گیری اتفاق می‌افتد.

خرید گربه

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید

 

علائم جفت گیری گربه ماده (فحلی) به چه شکل است؟

هنگامی که یک گربه ماده آماده جفت گیری می‌شود، دوره ای به نام فحلی را تجربه می‌کند. این دوره با تغییرات رفتاری و ظاهری مختلفی همراه است که به شما نشان می‌دهد گربه شما آماده جفت گیری است. برخی از علائم رایج فحلی در گربه های ماده عبارتند از:

خصوصیت رفتاری

بی قراری و میو میو کردن: گربه شما ممکن است بیش از حد معمول میو میو کند، به ویژه در شب ها این اتفاق بیشتر است.
مالیدن بدن به اشیاء: گربه شما ممکن است بدن خود را به اشیاء مختلف مانند مبلمان، پاها و افراد بمالد.
غلتیدن روی زمین: گربه شما ممکن است بارها روی زمین بغلتد و دم خود را به هوا ببرد.
تمایل به نوازش: گربه شما ممکن است بیش از حد معمول تقاضای نوازش و توجه کند.
بی اشتهایی: گربه شما ممکن است اشتهای خود را از دست بدهد یا کم غذا شود.
بی قراری و تلاش برای فرار: گربه شما ممکن است بی قرار شود و سعی کند از خانه فرار کند.
تغییر در رفتار ادراری: گربه شما ممکن است بیشتر ادرار کند و در مکان های نامناسب ادرار کند.

ظاهری

تورم و قرمزی فرج: فرج گربه شما ممکن است متورم، قرمز و مرطوب به نظر برسد.
ترشحات واژن: گربه شما ممکن است ترشحات شفاف یا خونی از واژن داشته باشد.
بلند کردن دم: گربه شما ممکن است دم خود را به طور مداوم بالا نگه دارد و نوک آن را خم کند.

توجه

شدت و مدت زمان این علائم می‌تواند در هر گربه ای متفاوت باشد. برخی از گربه ها ممکن است فقط چند مورد از این علائم را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است همه آنها را تجربه کنند. اگر مطمئن نیستید که گربه شما در فحلی است یا خیر، همیشه بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید.

علائم جفت گیری در گربه نر چیست؟

علائم جفت گیری در گربه های نر می‌تواند طیف وسیعی از رفتارها، تغییرات ظاهری و عادات را شامل شود. در اینجا به بررسی دقیق تر هر یک از این موارد می‌پردازیم:

رفتار

بی قراری و افزایش فعالیت: گربه نر ممکن است دائماً در حال راه رفتن، میو کردن و جست و خیز باشد.
اسپری کردن ادرار: برای علامت گذاری قلمرو خود، ادرار خود را به اشیاء مختلف مانند مبلمان، دیوارها و پاهای انسان اسپری می‌کند. این ادرار بوی قوی تری نسبت به ادرار معمولی دارد.
مبارزه: گربه های نر ممکن است با گربه های نر دیگر درگیری فیزیکی داشته باشند تا بر سر قلمرو و جفت یابی رقابت کنند.
دنبال کردن گربه های ماده: گربه نر ممکن است گربه های ماده در فحلی را تعقیب کند و با مالش بدن خود به آنها نشان دهد که تمایل به جفت گیری دارد.
صدای بلند: گربه نر ممکن است با صدای بلند “میو” یا “غرغر” کند تا توجه گربه های ماده را جلب کند.
لرزش بدن: هنگام تحریک جنسی، گربه نر ممکن است بدن خود را به زمین بکشد و لرزش خفیفی داشته باشد.

ظاهری

تورم اندام تناسلی: آلت تناسلی گربه نر ممکن است بزرگتر و سفت تر به نظر برسد.
لک شدن بیش از حد: گربه نر ممکن است به طور مکرر آلت تناسلی و ناحیه اطراف آن را لیس بزند.

تغییرات دیگر

کاهش اشتها: گربه نر ممکن است به دلیل تمرکز بر روی جفت یابی، اشتهای خود را از دست بدهد.
بی توجهی به نظافت: گربه نر ممکن است به دلیل تمرکز بر روی جفت یابی، نظافت خود را نادیده بگیرد و زیاد کثیف شوند.

روش تولید مثل در گربه به چه شکل است؟

در داخل اندام تناسلی گربه نر، ساختاری دارد که به آن خار می‌گویند. خار باعث تحریک کانال واژن گربه ماده می‌شود که باعث پایین آمدن تخمک ها می‌شود. هنگامی که جفت گیری تمام شد، گربه نر موقعیت خود را حفظ می‌کند تا ماده آرام شود.

گربه ها در زمان فحلی، آماده باروی و تولید مثل هستند. این دوره 5 مرحله دارد که با افزایش میل جنسی آغاز می‌شود. پس از فارغ شدن، دوره جدیدی شروع می‌شود.

مراحل جفت گیری گربه

دوره Anestrus: این دوره سه ماهه است که در زمستان و پاییز قرار دارد. در این دوره آنها از نظر جنسی غیر فعال هستند.

Proestrus: این دوره 1 یا 2 روز طول می‌کشد. گربه ماده در این دوره، دوست دارد که با حرکات و رفتارش توجه گربه نر را به خود جلب کند. در این زمان جفت گیری صورت نمی‌گیرد.

Estrus: این مرحله 7 تا 16 روز طول می‌کشد. در این دوره گربه ماده جفت خودش را انتخاب کرده و آماده جفت گیری است.

Interestrus: این مرحله برای زمانی است که جفت گیری به درستی انجام نشود یا این فرآیند قبل از فولیکول انجام شود که بین 9 تا 12 روز طول می‌کشد.

Metestrus: این مرحله برای زمانی است که جفت گیری گربه انجام شده باشد ولی گربه ماده آبستن نشده باشد. به طور میانگین این دوره تا 45 روز طول می‌کشد. بعد 35 روز طول می‌کشد تا زمان جفت گیری بعدی آغاز شود.

جفت گیری در گربه ها خیلی زود انجام می‌شود. گربه ماده می‌تواند دوباره عمل جفت گیری را انجام دهد. گربه ماده معمولا به سراغ گربه نر قبلی نمی‌رود. آنها می‌تواند در زایمان چند توله از نر های متفاوت داشته باشند.

زمان جفت گیری بچه گربه

بچه گربه‌ تا زمانی که به بلوغ جنسی نرسد، قادر به جفت‌گیری نیستش. سن بلوغ جنسی در گربه‌ها به طور معمول بین 6 تا 12 ماهگی است، اما این می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نژاد، سلامتی و شرایط محیطی قرار گیرد. همچنین شما می‌توانید برای خرید بچه گربه ارزان با تیم ما در ارتباط باشید.

جفت یابی گربه

جفت یابی گربه فرآیندی است که گربه ماده در آن دخیل است. انها اگر اماده جفت گیری نباشند، این پروسه آغاز نمی‌شود. گربه های ماده سیگنال ها را به روش های گوناگونی به جنس نر می‌فرستد. ماده ها منتظر می‌مانند تا نر ها این سیگنال ها را دریافت کنند تا بهترین نژاد را انتخاب می‌کنند. زمانی که نر سر و گوش گربه ماده را بلیسد یعنی آماده جفت گیری است. بعد از آن گربه ماده بر روی زمین دراز می‌کشد تا گربه نر او را بو کند. گربه نر به سمت بالای ماده می‌رود و شروع به گاز گرفتن گردن آن می‌کند.

شروع پروسه جفت گیری گربه

جفت گیری گربه چقدر زمان می‌برد؟

طی اشاراتی که داشتیم، عمل جفت گیری گربه ها در طی چند ثانیه تمام می‌شود. اما می‌تواند چند بار تکرار شود. یک ماده می‌تواند به طور میانگین 4 بچه بدنیا بیاورد که از گونه ها متفاوت باشد. همچنین نر ها نیز توانایی بارور کردن گونه ها مختلف را دارند. اما این زمان در گونه ها و نژاد های مختلف متفاوت است و همه چی بستگی به نژاد آنها دارد.

علت غلت زدن ماده ها بعد از جفت گیری چیست؟

ماده ها پس از جفت گیری، شروع به غلت خوردن می‌کنند و تغییری در وضعیت خود می‌کنند. این علائم نشان دهنده پاسخ هورمونی بدنشان به تخمک گذاری است. همچنین با این کار می‌خواهند که بوی نر را از بین ببرند و خودشان را برای جفت گیری با گونه نر دیگر اماده کنن. آنها بعد از جفت گیری با یک نر، می‌تواند سریعا با نژاد نر دیگری جفت گیری انجام دهند.

جفت گیری گربه نارنجی و سفید مشکی

پس از جفت گیری گربه ها، نر ها چه کاری انجام می‌دهند؟

پس از جفت گیری گربه ها، آنها سریعا محل را ترک می‌کنند. این رفتار غریزی است که به علت نپذیرفتن فرزندان آینده است. آنها می‌خواهند با این کار به گربه ماده بفهمانند که آنها هیچ مسئولیتی در قبال فرزندان قبول نمی‌کنند. آنها می‌توانند با ماده های زیادی جفت گیری انجام دهند.

زمان جفت گیری گربه نر

زمان جفت گیری گربه نر به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

سن: گربه‌های نر معمولاً در سن 6 تا 12 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند و در این زمان آماده جفت گیری می‌شوند.

نژاد: در برخی از نژادها، بلوغ جنسی ممکن است زودتر یا دیرتر از سایر نژادها رخ دهد.

فصل: در گربه‌های وحشی، جفت گیری بیشتر در فصل بهار و پاییز رخ می‌دهد. با این حال، گربه‌های اهلی به دلیل شرایط نوری مصنوعی و گرمایش در خانه، ممکن است در هر فصلی جفت گیری کنند.

هورمون‌ها: سطوح هورمون‌های جنسی گربه نر تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طول روز، حضور گربه‌های ماده در فحلی و استرس قرار می‌گیرد.

با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که گربه‌های نر در هر زمانی که گربه ماده‌ای در فحلی باشد، می‌توانند جفت گیری کنند ولی وقتی شما علائم جفت گیری گربه نر خودتان را مشاهده کردید، بهتر است با دامپزشکان مشورت کنید.

راه های جلوگیری از جفت گیری گربه

شما برای این کار حرکات و کار های مختلفی می‌توانید انجام دهید. اگر سرپرست گربه هستید باید در نظر داشته باشید که فرآیند جفت گیری برای آنها مفید نیست و باعث اذیت آنها می‌شود. با این حال یک سری راهکار ها برای جلوگیری از این اتفاق هست که باید بررسی شوند:

عقیم‌سازی و اخته کردن

مطمئن‌ترین و انسانی‌ترین روش برای جلوگیری از جفت‌گیری گربه‌ها، عقیم‌سازی ماده‌ها و اخته کردن نرها است. این روش نه تنها از بارداری ناخواسته و زایمان‌های متعدد جلوگیری می‌کند، بلکه از بسیاری از مشکلات رفتاری و سلامتی در گربه‌ها مانند اسپری ادرار، پرخاشگری، و ابتلا به برخی از سرطان‌ها نیز پیشگیری می‌کند. عقیم‌سازی و اخته کردن، روشی سرپایی و کم‌تهاجمی است که معمولاً در سنین پایین (قبل از بلوغ جنسی) انجام می‌شود.

 

فروش گربه

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید

 

جداسازی گربه‌های نر و ماده

اگر به هر دلیلی تمایلی به عقیم‌سازی و اخته کردن گربه‌های خود ندارید، می‌توانید آنها را در زمان فحلی  از یکدیگر جدا کنید. این روش نیازمند دقت و صرف زمان زیادی است و ممکن است همیشه موثر نباشد. برای جداسازی گربه‌ها می‌توانید از اتاق‌های مجزا، قفس‌ها یا حصارهای مخصوص استفاده کنید. شما باید در نظر داشته باشید که حین خرید گربه به جنسیت آن نیز باید توجه کنید. اگر دوس ندارید که یک سری از هزینه ها برای جلوگیری از بارداری گربه ها را انجام ندهید بهتر است گربه نژاد نر بخرید.

استفاده از داروهای ضدبارداری

داروهای ضدبارداری هورمونی برای گربه‌های ماده وجود دارد که می‌تواند از تخمک‌گذاری و بارداری آنها جلوگیری کند. این داروها باید توسط دامپزشک تجویز شوند و عوارض جانبی احتمالی دارند. استفاده از داروهای ضدبارداری باید به صورت دوره‌ای و تحت نظر دامپزشک انجام شود و نباید این امر به طور سرخود باشد.

استفاده از روش‌های سنتی

برخی از افراد از روش‌های سنتی مانند جدا کردن گربه‌ها در زمان فحلی، حمام کردن مکرر آنها، یا استفاده از اسپری‌های دفع کننده حیوانات برای جلوگیری از جفت‌گیری استفاده می‌کنند. اثربخشی این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده و ممکن است نتایج مطلوبی به همراه نداشته باشند.

نکات بیشتر در مورد انتخاب روش مناسب

قبل از انتخاب هر روشی، با یک دامپزشک مشورت کنید تا بهترین روش را با توجه به شرایط و نیازهای خود و گربه‌هایتان تعیین کنید. به یاد داشته باشید که عقیم‌سازی و اخته کردن، موثرترین و انسانی‌ترین روش برای جلوگیری از جفت‌گیری گربه‌ها است و فواید سلامتی متعددی برای آنها به همراه دارد. اگر به دنبال روش‌های جایگزین هستید، حتماً با دامپزشک خود در مورد مزایا و معایب هر روش و عوارض جانبی احتمالی آنها صحبت کنید.

 

خرید گربه

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید

 

کلام اخر

در نهایت، به خاطر داشته باشید که جفت‌گیری گربه‌ها یک رفتار طبیعی است. اگر تمایل به نگهداری از گربه دارید، باید برای مسئولیت‌های آن از جمله جلوگیری از بارداری ناخواسته و زایمان‌های متعدد، آماده باشید. گربه ها می‌توانند عمل جفت گیری را انجام دهند و اگر شما حواستان نباشد ممکن است با توله گربه های متعددی مواجه شوید. ما در هایپرمیو با بهره از دامپزشکان و مشاوران زبده و ماهر، شما را کامل در این زمینه راهنمایی می‌کنیم و به شما این نوید را می‌دهیم که تمام سوالات شما در این رابطه و حتی درباره خرید گربه را به طور مناسب پاسخ دهیم.

جفت گیری گربه طوسی و نارنجی سفید

فحلی به معنی دوره ی جفت گیری گربه ها و باردار شدن گربه است. فحلی در گربه ها دوره های مختلفی دارد که در اوایل بهار تا اوایل پاییز ادامه می‌یابد. آنها در این زمان آماده بارور شدن و باردار کردن هستند. در این دوره آنها یک سری علائم و رفتار ها را انجام می‌دهند.

در گربه های ماده ممکن است بلوغ از ۴ ماهگی تا ۱۰ ماهگی شروع میگردد و فحلی هم با به بلوغ رسیدن  اتفاق میفتد. البته شروع این دوره به عوامل متعددی بستگی دارد، مثل: طولانی شدن روزها، وزن، سن، نژاد و سلامت گربه. هر چند که اگه موقعیت مناسب باشد،هر موقع از سال بچه دار بشوند.

گربه ها میتوانند چندین بار در سال فحل بشوند (برخلاف سگ ها که فقط دوبار در سال فحل میشوند).
معمولا هم تا وقتی جفتگیری نکنند و باردار نشوند، این دوره ادامه دارد. دوره ی فحلی معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز طول میکشد.

  • صداش بلندتر میشود و شبیه صدای همیشگیش نیست. ممکنه است هم با ناله از درد یا هیجان اشتباه گرفته شود.
  • نسبت به آدم ها و گربه های اطراف، مهربون تر میگردد.
  • دوروبر پاهاتون میپیچه و خودش رو روی زمین پخش میکند.
    البته بعضی از گربه های ماده ممکن است رفتار خشنی داشته باشند.
  • تغییر رفتاری به این صورت که اگه نوازشش کنید، قسمت جلویی بدنش رو پایین میاورد و پشتش رو بالا میبرد و دمش رو تکون میدهد.
  • قسمت پایینی بدنش رو بیشتر لیس میزند
  • اشتهاش کمتر می گردد.
  • ممکنه روی دیوار یا جاهای دیگه ادرار نماید.
  • بیشتر دوست دارد بیرون باشد.

دوره فحلی گربه به طور متوسط ​​6 روز طول می کشد. البته این دوره ممکن است از گربه ای به گربه دیگر متفاوت باشد. اگر گربه ها در این دوره جفت گیری کنند، متوسط ​​دوره گرما تا 9 روز افزایش می یابد.

اگر گربه شما عقیم نشده باشد، در فواصل زمانی معینی وارد یک دوره گرما می شود. اگرچه علائم فحلی گربه مشابه است، اما مشاهده این علائم به روش های مختلف در هر گربه امکان پذیر است.

اگر گربه در هر زمانی در طول دوره گرما جفت گیری کند، ممکن است باردار شود. هنگامی که جفت گیری در گربه ها اتفاق می افتد، ترشح تخم تحریک می شود. بسیاری از گربه های ماده برای اینکه حاملگی اتفاق بیفتد نیاز به جفت گیری 3-4 بار در 24 ساعت دارند. برخی از گربه ها ممکن است با بیش از یک گربه نر جفت گیری کنند. این بدان معنی است که فرزندان متولد شده باید دارای پدرهای متفاوت باشند.

بسیاری از صاحبان گربه‌ها هستند که می‌خواهند مطمئن شوند که گربه‌هایشان جفت می‌شوند، باردار می‌شوند و بچه‌دار می‌شوند، به طور خلاصه، قبل از عمل عقیم‌سازی «این حس را برای یک بار هم تجربه کنند. با این حال، رفتن گربه به گرما یا زایمان هیچ فایده ای ندارد. اگرچه اعتقاد بر این است که گربه‌های ماده پس از زایمان مهربان‌تر و دوستانه‌تر خواهند بود، اما این نیز ادعایی معتبر نیست.

‫0/5 ‫(0 نظر)
نزدیک
نزدیک

سبد خرید

نزدیک
No products in the cart.
تماس با هایپرکت